Saturday, March 15, 2008


 Bahasa JermanBahasa Luxemburg   Bahasa Jermanik Barat    Bahasa Jermanik Hulu     Bahasa Jermanik Barat-Tengah      Bahasa Luxemburg Bahasa Luxemburg (Perancis: Luxembourgeois, Jerman: Luxemburgisch, Luxemburg: Lëtzebuergesch) adalah bahasa Jermanik Barat yang dituturkan di Luxemburg, yang telah diterima sebagai bahasa resmi pada 1984. Ia juga dituturkan di sebagian kecil Belgia, Perancis dan Jerman, juga dari sejumlah kecil keturunan imigran Luxemburg di Amerika Serikat dan emigran ke Transylvania, Romania (Siebenbürgen). Terdapat sebanyak 300.000 orang yang bercakap Bahasa Luxemburg di seluruh dunia.
Bahasa Luxemburg tergolong ke rumpun Jerman Tengah dari bahasa Jermanik Hulu. Bahasa Luxemburg telah membawa banyak kata Perancis. Contohnya, nama untuk sopir bus ialah Buschauffeur (juga Belanda), di mana akan menjadi Busfahrer dalam Jerman dan Chauffeur de bus dalam Perancis. Secara hubungannya begitu untuk penutur Jerman untuk memahami Bahasa Luxemburg, tetapi lebih sukar untuk bercakap secara betul disebabkan oleh pengaruh Perancis.
Dengan kata lain, menulis bahasa Luxemburg selalunya menunjukkan tanda pengaruh dari Jerman Tinggi dalam bentuk susunan kata dan kiasan dan selalu menarik perhatian pembaca fasih Jerman pada dasarnya Jerman tulen menyamar sebagai bahasa asing. Seolah-olah ide bagaimana untuk betul-betul benar dalam menulis dalam bahasa Luxemburg masih bergantung kepada tata bahasa Jerman yang lazim. Sebagai hormat ini, bahasa Luxemburg sungguh datang dekat untuk menjadi secara kecil sebuah dialek Jerman dibandingkan juga Belanda, di mana juga secara jelas tergolong dalam Jerman tetapi lebih mencapah tandanya dari bahasa itu dalam bentuk susunan kata, kata perintah dan kiasan.
Perkataan lain adalah khusus dalam bahasa Luxemburg, sebagai contoh kata untuk "macis" di mana adalah "Fixfeier".
Bahasa Jerman biasa dipanggil "Däitsch", atau kadangkala "Preisësch" (Prussia, di mana ada sedikit bunyi xenophobia yang rendah) di Luxemburg. Kegunaannya yang biasa digunakan adalah pada surat kabar Luxemburg, dan di sekolah rendah. Administrator utama bahasa di Luxemburg ialah Perancis. Bahasa Luxembourg digunakan pada semua Stasiun Radio di Luxemburg dan dituturkan sebagian besar rakyatnya.
Huruf Bahasa Luxemburg terdiri atas 26 huruf Latin tambahan juga tiga huruf yang dimodifikasi: é, ä, dan ë.
LaF (Lëtzebuergesch als Friemsprooch – bahasa Luxemburg sebagai Bahasa Asing) adalah empat set sertifikat kemahiran bahasa untuk Bahasa Luxemburg dan menurut ALTE dalam rangka keberhasilan pemeriksaan bahasa. Ujian ini diselenggarakan oleh Centre de Langues Luxembourg, salah satu anggota ALTE.

No comments: